mandag 29. desember 2008

Forsetter - og raketter

Som mange andre opererer jeg med nyttårsforsetter. Noen er helt private av typen bli sunnere, oppføre seg bedre, osv. Her holder jeg meg til de som har i hvert fall litt å gjøre med tema for denne bloggen ("miljøpolitikk mm."...).

I 2009 er det viktigste i den kategorien å fullføre doktorgraden. Etter planen leverer jeg avhandlingen i sosiologi til Universitetet i Oslo i løpet av april. Tema er kort sagt politikken omkring såkalt CO2-rensing. Akkurat nå skriver jeg på en analyse av hvorfor oljeselskapene har engasjert seg i å utvikle CO2-rensing som klimastrategi.

Det skal bli godt å bli ferdig! Temaet er både aktuelt og interessant - men veien fram til en ferdig forskningspublikasjon er ofte såpass lang, omstendelig og pirkete at selv de av oss som med åpne øyne har valgt seg til slikt arbeid rekker å bli litt lei før man er i mål. Ett symptom på nettopp det er hyppigere blogginnlegg i en periode hvor jeg strengt tatt burde konsentrere meg ganske ensidig om doktorgradsarbeidet... Nåja. Forhåpentligvis får jeg disputere i løpet av året som kommer.

Mitt andre jobbrelaterte forsett er å bli mer aktiv i offentlig debatt om klimaproblemet og miljøpolitikk - vel å merke etter at avhandlingen er levert. Jeg gleder meg til å ha mer tid til å formidle og debattere. Så får heller noen andre bli professor før de er 40.

Til sist har jeg noen forsetter om å leve litt mer miljøvennlig. Jeg har tenkt å sløse mindre med strømmen. Jeg tror det mest effektive jeg kan gjøre er å endelig få byttet ut vinduene i rekkehuset vårt fra 1969 (det er nok også lønnsomt i kroner og øre, det er bare så mange sånne smarte ting man burde ha gjort...). Og så har jeg som nylig nevnt tenkt å spise litt grønnere. Jeg planlegger dessuten å slutte opp om kampanjen Earth Hour i mars, og jeg skal prøve å få folk jeg kjenner til å gjøre det samme.

Ønsker godt nytt år med denne videosnutten som jeg tok opp fra verandaen i Berkeley, California sist nyttårsaften. Filmen beviser det en gang for alle: Offentlig kan være mye, mye bedre enn privat...

Ingen kommentarer: