lørdag 4. januar 2014

Den beste boka jeg leste i 2013

Siddhartha Mukherjee
Keiseren over alle sykdommer.
Kreftens biografi

Forlaget Press 2013

Engelsk originalutgave 2011:
The Emperor of All Maladies. A Biography of Cancer


Jeg leste denne i sommerferien, og ble veldig imponert. Når året er omme kan det også slås fast at det var den beste boka jeg leste i 2013.
 

Merkelig nok klarer forfatteren å skrive en tjukk bok med sakprosa om virkelig fæle sykdommer på en måte som hele tiden frister til å lese videre. Når jeg sier at det frister, må jeg legge til at jeg heldigvis har lite erfaring med kreft i nær familie. For folk som har mer personlig erfaring med kreftsykdom, blir det sikkert en helt annen opplevelse å lese en bok som denne.

Mukherjee syr sammen sine egne erfaringer som kreftlege, og fortellinger om pasienter han har møtt, med historien om hvordan leger og andre forskere har kommet fram til kunnskapen om kreft og behandlinger som redder eller forlenger liv. Det er noen virkelig skremmende deler som handler om de vanskelige valgene legene har stått overfor når de vurderer om de skal bruke farlige og skadelige behandlinger som de håper kan hjelpe noen pasienter. Underveis har det både kommet triumfer og alvorlige feiltrinn.

Jeg lærte mye om hva kreft er, hvor forskjellige sykdommer ulike kreftformer egentlig er, og hvordan kreftbehandling har utviklet seg de siste årene. Boka ga dessuten et veldig interessant innblikk i legeprofesjonens indre liv, og ikke minst det til tider konfliktfylte forholdet mellom ulike spesialistgrupper og skoleretninger. Og så ga lesingen en anledning til å tenke litt gjennom hvordan man takler det hvis (for ikke å si når) en selv eller noen man er glad i blir alvorlig syke. 
Jeg ble oppmerksom på boka på grunn av avisomtalen da den kom ut på norsk, men jeg leste den engelske utgaven. Jeg har inntrykk av at den norske oversettelsen også kan anbefales.

Ingen kommentarer: